Aktualności

12.06.2017r.

Wycieczka do Białowieży

12 czerwca 2017 r. odbyła się wycieczka uczniów klas szóstych i czwartych do Białowieży.

Po drodze zwiedziliśmy Świętą Górę Grabarkę, u podnóża której znajduje się cudowne źródełko. Legenda z nią związana mówi o epidemii zakaźnej cholery. Pewien starzec we śnie usłyszał nakaz od Boga, by zaprowadzić ludzi z modlitwą pod górę nazywaną Grabarką. Mieli się obmyć w wodzie ze źródełka. Przyszło tam 10 tys. wiernych. Później to miejsce zadaszono. Wielkie wrażenie zrobiły na nas tysiące ustawionych krzyży wokół cerkwi. Zostały one przyniesione tam przez wiernych, nie tylko z Polski, z modlitwą o pomoc w trudnych sytuacjach życiowych oraz jako dziękczynienie. Zwyczaj przynoszenia tu krzyży trwa od 1710 r.

Kolejnym punktem wycieczki był sobór Świętej Trójcy w Hajnówce, który zachwyca zwiedzających miasto smukłą, falistą konstrukcją, łączącą tradycję i nowoczesność. Ma około 50m wysokości. Jest to drugi sobór pod względem wielkości w Polsce. Mieści ponad 3000 wiernych.

W Białowieży byliśmy w Rezerwacie Pokazowym Żubrów. Widzieliśmy zwierzęta (żubry, żubronie, łosie, jelenie, sarny, dziki, wilki i rysie oraz ich krewnych- żbiki) żyjące w warunkach półnaturalnych, w dużych zagrodach.

Zwiedziliśmy Muzeum Przyrodniczo-Leśne, które w ciekawy sposób przybliżyło nam przyrodę Puszczy Białowieskiej oraz działalność człowieka na tym terenie.

Razem z przewodnikiem przeszliśmy przez Park Pałacowy założony w stylu angielskim na przełomie XIX i XX w. wokół myśliwskiej rezydencji królów Polski i carów Rosji.

Przebyliśmy Szlak Dębów Królewskich i Wielkich Książąt Litewskich wśród okazałych dębów nazwanych imionami władców Polski i Litwy. Najstarszy z nich, o imieniu Barbara, ma około 450 lat.

Na obiad zjedliśmy dobrą pizzę z szynką w pizzeri Siciliana. Niektórzy zamawiali jeszcze dokładki. Najciekawszą pizzą, była pizza „Nutella”, w której skład wchodziły owoce i Nutella.

Uczniami opiekowały się: p. Kazimiera Kwasowiec, p. Ewa Niewęgłowska i p. Barbara Wójcicka.